Muziekrooftocht: Kerli

Hoerrrraaaaaaa!!!!!

Zo ongeveer een 12 uur geleden heb ik mijn laatste examen afgelegd. Maar laten we het daar niet over hebben, de examens zijn gedaan, finished, finito voor mij en daarmee uit.

Nu de examens gedaan zijn heb ik weer wat tijd om te besteden aan één van mijn meest favoriete bezigheden: muziek opzoeken. En bij voorkeur onbekende artiesten of bands…of toch onbekend in ons lapje grond tussen de Noordzee (of de neerdzoo, zoals mijn ridder-op-stalen-ros-met-fototoestel het noemt) en de Ardennen (of d’ardenn, dixit Xander Derycke over georganiseerde reizen).

Het is soms verbazingwekkend hoeveel geweldig creatieve, originele artiesten er op deze aardbol rondlopen die populair zijn in eigen land maar niet echt internationaal weten door te breken.

Mijn zoektocht brengt mij Kerli Kõiv, een zangeres uit Estland. Ze doet mij een beetje denken aan een kruising tussen Avril Lavigne en Björk. Kerli maakt popsongs met een rocktintje (à la Avril) die op een of andere manier wel charmant klinken met haar Oost-Europees accent (à la Björk haar Ijslands accent). Toch vind ik haar liedjes niet zo speciaal maar wat haar wel interessant maakt zijn haar videoclips. Kerli heeft namelijk niet het fake-rebel imago van Avril maar heeft een eerder duister kantje wat tevoorschijn komt in de clip van Walking On Air. De clip heeft een Tim Burtoniaans sfeertje waar Kerli het aan de stok krijgt met een niet zo levenloze pop in haar spooky mansion.

In de clip voor Love Is Dead werd een simpel doch geniaal idee gebruikt: we laten enkele grimeuses op de zangeres af en laten haar een transformatie ondergaan van oud besje naar haar jonge zelf.

Via de blog van mixtapemaestro heb ik vernomen dat Kerli sinds 2006 onder contract staat bij Def Jam en dit jaar een poging gaat wagen om door te breken buiten Estland. Persoonlijk denk ik dat ze zeker kans maakt, vooral bij de (emo)jongeren.

Geef een reactie

