Is het een vliegtuig, is het een vogel? Nee het is een trombose

Ik heb lang nagedacht of ik dit wel zou schrijven maar ik heb echt de behoefte om mijn hart te luchten.

Zoals jullie hebben gemerkt ben ik al enkele daagjes niet echt actief geweest op mijn blog. De reden daarvoor is dat ik in het ziekenhuis lag. Hoe dat gebeurd is, zal ik jullie meteen vertellen.

– Het begon allemaal bij een onschuldige blaasontsteking. Lieviltje naar de huisarts. Huisarts schrijft antiseptieven voor. De urinetest wijst enkele daagjes later uit dat het om een lichte infectie gaat en dat het wel snel zal beteren. Maar de ontsteking betert niet echt. Op een gegeven moment krijg ik geweldig veel pijn links in mijn lies.

– De pijn werd op maandag 11 augustus zelfs zo erg dat ik met tranen in mijn ogen naar spoed in U.Z.Brussel (Jette) gebracht. Na een kort onderzoekje van dokter 2 (dokter 1 heeft snelsnel een urinetest en bloedafname gedaan, daarna nooit meer gezien) laten ze mij daar een goed aantal uren gewoon in de box liggen. Zonder enige uitleg. Het enige dat dokter 2 zei was dat de pijn te laag ligt voor een blaasontsteking en dat er (naast de blaasontsteking) misschien iets gynaecologisch zal zijn. Na enkele uren komt een verpleger mij zonder boe of ba naar een andere afdeling brengen. “Hier wachten tot ze uw naam afroepen juffrouw” en weg was hij. Maar waar was ik?? Pas toen ik naar de wc strompelde zagen mijn ma en ik een plaatje met “Afdeling Gynaecologie”. Aha…

– De gynaecologe doet haar onderzoek (en laat mij daarbij even schrikken als ze achter een zwangerschapstest vraagt) en komt tot de vaststelling dat er een vochtophoping op mijn eileider was. Om een ontsteking te voorkomen (en de blaasontsteking verder te behandelen) geeft ze mij een kuur antibiotica. Wel 2 verschillende (zware) antibio’s.

– NA 2 dagen pillen slikken verbetert het niet echt. Allemaal wel normaal denk je, de medicatie heeft wat tijd nodig om te werken. Maar dan vraag je jezelf af of je toestand wel kan verslechteren met medicatie. Ik kon op dit moment met moeite stappen van de pijn in mijn lies. Mijn linkerbeen voelde constant moe aan. Die nacht kon ik al helemaal niet slapen, de pijn was gewoon onhoudbaar. Dus Lievil terug naar spoed om 3u ’s nachts. Ik doe mijn uitleg bij de gynaecologe van wacht en het eerste wat ze zegt is ‘waarom komt u naar spoed, kom toch overdag op consultatie’. Ik verga hier van de pijn en ik zou dus nog de hele nacht moeten  creperen om de volgende ochtend te zien wat er scheelt. Juist ja… Nu ik ben niet meteen iemand die snel in de tegenaanval gaat als iemand een nogal aanvallende houding tegenover mij heeft. Maar steek het op de slechte (lees: geen) nachtrust en de pijn maar toen heb ik toch even mijn gedacht gezegd. Toch blijft mevrouw de gynaecologe mij als een kleinzerig wicht behandelen.

Na even gevoeld te hebben aan de pijnlijke plek komt ze tot de conclusie dat het niets met mijn baarmoeder maar met mijn spieren daar te zien heeft. Maar stuurt ze mij naar iemand die mij daarmee verder kan helpen? Nee hoor! Nog even een vaginale echo doen. Voor de mensen die dat niet kennen: een echografieapparaat dat er uitziet als een overmaatse dildo. Alleen dan minder plezierig (veronderstel ik). Nu, de vorige gynaecologe verexcuseerde zich tenminste voor ze ermee ‘binnenging’ en ging dan heel geleidelijk ondertussen vragend of het geen zeer deed. Wat ik heel correct vond, het is immers iets wat in je meest intieme plaatsen rondtast (oei oei flair-alarm!) en zeker als het de eerste keer is, maakt dat het onderzoek toch al iets minder onaangenaam. Wat deed deze gynaecologe? Recht erin, zonder enige waarschuwing. Natuurlijk deed dat wel zeer en heb ik dus wel een keertje of twee ‘auw!’ geroepen. Haar reactie: “Kalm he juffrouw!”. Fijn, ik voelde mij juist aangerand en ik moet dus kalm blijven. Na het onderzoekje (waar ze trouwens niets op terugvond) gaf ze mij nog een preek over strikt uw medicatie nemen (Nu, ik ben niet bepaald iemand die medictie vergeet, integendeel zelfs. Ze is tegen de verkeerde persoon aan het preken) En maakte een afspraak voor een gynaecoloog overdag “want u heeft echt een gynaecologisch probleem”.

– Gynaecologisch probleem? Yeah Right! De dag erna deed het nog zeer, ik heb toch nog kunnen slapen dankzij een Dafalgan (ik mocht dus blijkbaar wel pijnstillers nemen met die antibiotica, nog iets wat ze mij niet hadden gezegd. De gynaecologe from hell vertelde mij nogal verbaasd dat je bij alle antibio paracetamolachtige pijnstillers mag nemen, parate kennis voor haar maar niet voor mij). ’s Avonds wil ik een bad pakken maar merk dat mijn linkerbeen enorm is opgezwollen en zo stijf als een steen. Dus de dokter van wacht ( onze huisarts was juist op vakantie) komt kijken en ziet meteen wat het is: een trombose.

– Ik word halsoverkop naar de spoeddienst in Gasthuisberg Leuven (U.Z. Leuven) gebracht. Op aanraden van de dokter van wacht. Zij vond overigens ook dat ik te weinig onderzocht werd op de VUB. Eenmaal daar aangekomen werd ik onderzocht op iedere mogelijke manier. Dokters lopen in en uit, geven informatie, als ze resultaten hebben worden die ook gegeven… Kortom, een heel andere manier van werken dan de VUB. Toegegeven, ze wisten (eindelijk!) wat ik had maar wat een verschil! Hier had ik het gevoel dat men tenminste aan de patient dacht en niet aan snelsnel zoeken wat er is en bij het eerste het beste denken ah ja dat is het.

Bij deze wil ik dus even zeggen dat ik de mensen van Gasthuisberg heel dankbaar ben voor hun goede zorgen, ook de verpleegsters die echt lijken te geven om de patienten. De spoeddienst van U.Z.Brussel kan nog veel leren van U.Z.Leuven op vlak van professionaliteit en patientenzorg. Over de andere afdelingen van Brussel spreek ik mij niet uit.

Volgende post meer over tromboses enzo want deze is al een lange klepper!

One response to this post.

  1. Posted by pcuser1961 on 30 juli 2009 at 3:16 pm

    Hey daar..Ik weet dat ik op een oud postje van jou reageer maar ik ben al jaren in Uz leuven en ja ; je wordt er heel goed behandeld.Menselijk..Kheb er zelfs een eigen prof..

    Beantwoorden

Geef een reactie

