Trombose: hoe krijg je het, wat zijn de gevolgen en hoe vermijd je het?

Zoals jullie in mijn vorige post konden lezen zit ik dus met een bloedklonter (a.k.a. trombose) in mijn linkerbeen. Ok, technisch gezien zit de klonter iets hoger maar het is voornamelijk mijn lies en been dat er last van heeft. Daarom voel ik mij een beetje verplicht wat nuttige info over een (been)trombose te schrijven.

Hoe krijg je het?

Volgens professor Verhaege (U.Z.Leuven) is dat meestal door een samenloop van verschillende factoren.

In mijn geval waarschijnlijk omdat ik een ‘smalleke’ ben. Het is namelijk zo dat de ader die van links komt (medische termen moet ik jullie schuldig blijven) moet naar het rechterbeen en de ader van rechts naar het linkerbeen. Dat wil zeggen dat ze elkaar kruisen. Deze bevinden zich achter (of was het voor?) de ruggegraat. Als je wat aan de dunne kant bent, en een holle rug hebt, kunnen die aders wat geklemd zitten. Dat is meestal de ader die naar links moet (daarom dat men ook meer tromboses aan het linkerbeen dan aan het rechter ziet).

Een tweede mogelijke oorzaak is dat ik, zoals jullie weten, naar Thailand ben geweest. Dat wil zeggen: een lange vlucht en dus lang stilzitten. Niet zo goed voor het lichaam. Daarnaast droog je ook uit in een vliegtuig omdat er nu eenmaal geen verse lucht kan ingevoerd worden. Je droogt niet alleen vanbuiten maar ook vanbinnen. Dit is een probleem waar de luchtvaart al lang mee zit. Of toch volgens mijn vader, die zelf in de luchtvaart werkt en bijgevolg de nefaste gevolgen van een lange vlucht kent (vandààr dat ons pa om de haverklap vraagt of ik niks wil drinken op de vlieger, kids listen to yer parents!)

Ten derde zijn er ook enkele elementen die een kans op trombose verhogen. Zoals de pil, en vooral de pil gecombineerd met roken (blegh! sigaretten!). Nu niet panikeren, de pil is geen oorzaak maar kan mogelijk de kans op een trombose verhogen. Om het met de woorden van prof Verhaege te zeggen: Als iedereen die de pil neemt en rookt een trombose zou krijgen zou het ziekenhuis vol liggen!

Ten vierde een immuunsysteem dat niet goed werkt tegen het klonteren van bloed. Spijtig genoeg kunnen ze dat alleen controleren na de behandeling met bloedverdunners aangezien deze het bloedonderzoek wijzigen.

Er zijn misschien nog oorzaken maar deze zijn de meest prominente in mijn geval.

Om mijn postjes niet te uitgebreid te maken zal ik in een volgende post eens vertellen hoe ze een trombosebeen behandelen.

Om toch een beetje crossmediaal te werk te gaan (alleen een tekstje lezen is maar saai) één van de liedjes die nu veelvuldig op mijn ipod worden afgespeeld: Daniel Bedingfield – Gotta get through this (heel toepasselijk, of toch de titel)

Wisten jullie trouwens dat er een Britse versie en een Amerikaanse versie van de clip is?

Britse versie

Amerikaanse versie

5 responses to this post.

  1. Posted by Frederik on 23 augustus 2008 at 8:59 pm

    Inderdaad blergh sigaretten. Het enige probleem is dat we vaak moeten “meeroken”. Kan er misschien ok wat mee te zien hebben. Wie weet. (always blame others !!!)

    Hopelijk ben je snel terug goed te been.

    Beantwoorden

  2. Posted by Liliane on 13 oktober 2009 at 7:12 am

    Beste,

    Bij mij hebben ze 3 weken geleden vastgesteld dat ik net zoals jij een bloedklonter had in mijn linker been. Afzien die eerste week. Ondertussen gaat het al veel beter en ben ik ook terug aan het werk en aan het sporten. Ik kan terug normaal lopen, maar mijn been is nog altijd wel een beetje dik. Vooral mijn enkel is nog gezwollen. Nu wou ik eigenlijk weten of ze bij jou de oorzaak gevonden hebben of niet en wat die oorzaak was. Was het de pil bij jouw of iets anders? Welke pil pakte je dan en ben je veranderd of niet en zo ja naar de welke ben je overgegaan? Wanneer hebben ze bij u onderzoek gedaan naar de oorzaak en wat voor onderzoeken waren dat dan? Ik weet dat het veel vragen zijn, maar ik krijg nergens een sluitend antwoord en wil gewoon weten waar ik mij aan kan verwachten. Alvast bedankt voor een reactie.

    Groetjes Liliane

    Beantwoorden

    • Posted by lievil on 13 oktober 2009 at 1:15 pm

      hey!

      amai hele boterham ja. Maar het is idd zo dat je nogal weinig antwoorden krijgt.
      Ik ben ondertussen al een jaar verder en het been wordt nog altijd sneller moe dan mijn ‘gezonde’ been, heel af en toe bij echt zware inspanningen of veel te lang recht te staan wordt hij iets dikker. Maar de klonter in mijn been zat redelijk hoog dus het kan dat ik er meer last van heb dan iemand waar de klonter zich lager bevindt. Ze hebben bij mij, omdat ik nog zo jong ben, enkele erfelijke testen gedaan (als je al wat ouder bent, dan kan het zijn dat ze die testen niet doen bij jou, hoe ouder je bent hoe meer kans op tromboses. Maar je kan altijd vragen zulke testen te laten doen, dit zijn gewoon bloedtesten dus ze gaan een paar tubes bloed afnemen). Uit mijn testen blijkt dat ik een genmutatie op de factor 5 van Leiden heb in mijn dna. Dit is een erfelijke aandoening wat uw kans op tromboses lichtjes verhoogt (de kans is groot dat je heel je leven factor5 hebt en geen tromboses krijgt, in mijn hele familie zit bvb niemand met trombose-problemen toch moet er ergens een lijn zijn die factor5 doorgeeft). Ik nam ook de pil, deze verhoogt ook lichtjes de kans op tromboses maar als je dus de kans op tromboses van de pil met factor5 vermenigvuldigt heb je wel een redelijk reeël risico. Ik nam toen Harmonette en Ik neem nu dus al bijna een half jaar de minipil (cerazette) omdat deze de kans op tromboses niet verhoogt (er zijn ook andere mogelijkheden bvb spiraaltje of staafje).

      Verder heeft de prof vaatheelkunde mij vertelt dat er niet echt 1 sluitende oorzaak is voor tromboses, meestal is het een combinatie van factoren. Bij mij is het wrs een combinatie van factor5,pil en lange vlucht. Het heeft dus heel veel te zien met pech hebben dat je in zo’n gecombineerde situatie zit (ik vlieg bvb jaarlijks en dit was dus de enige keer dat ik daar dus een probleem aan overhoudt.)

      Als je nog vragen hebt laat mij dan maar iets weten en ik zou zo zeggen dat als je echt heel medische vragen hebt dat je dan best eens een afspraak maakt bij prof Verhaegen op de afdeling vaatheelkunde in het UZ Leuven. Hij heeft mij heel erg geholpen toen ik een trombose kreeg en hij is heel goed in al je vragen te beantwoorden in gewone mensentaal en niet ‘medical doctor talk’🙂

      Beantwoorden

      • Posted by Liliane on 13 oktober 2009 at 1:33 pm

        Leeftijd zal bij mij geen oorzaak zijn. Ik ben er nog maar 26. Ik moet over een paar weken opnieuw naar Gasthuisberg voor een doppler onderzoek en hopelijk nog meer dan dat alleen. Voor zover ik weet is er bij in de familie geen voorgeschiedenis. Oorzaak kan zijn een combinatie van de pil met roken, maar ik rook niet. Mijn ouders dan weer wel. Ik sport de laatste tijd ook veel en probeer op mijn eten te letten. Het enige wat het volgens mij kan zijn is mijn pil of hetgene wat jij hebt. eerlijk gezegd heb ik wel schrik om verder te gaan met de pil.
        In ieder geval bedankt voor je snelle reactie. Nu weet ik tenminste al iets meer. En ben ik al iets geruster.

  3. Posted by lievil on 13 oktober 2009 at 1:42 pm

    dan zullen ze die erfelijkheidstesten zeker doen. Ik heb mij laten vertellen dat de kans vrij groot is dat je een erfelijke bloedafwijking hebt als je op jonge leeftijd al een trombose krijgt. Maar ze zullen je wel meer info daarover geven als ze de resultaten van de testen hebben. Als je nog wat vragen hebt of als je er eens over wil praten dan mag je altijd mailen naar kristien.kellens AT gmail.com

    Beantwoorden

Geef een reactie

