Tromboses:hoe krijg je ze, wat zijn de gevolgen en hoe vermijd je ze (2)

in mijn vorige post had ik het over mogelijke oorzaken van een trombose. Nu ga ik het hebben over de gevolgen. Nu, ik denk dat de meesten onder ons wel weten dat het niet bepaald aan te raden is een trombose onbehandeld te laten. Ik denk ook niet dat iemand dat zou willen aangezien het ongelofelijk veel zeer doet, je been zwelt op omdat het bloed geen makkelijke weg (lees: langs de hoofdader) naar boven vindt. Het kan soms zelfs zo opzwellen dat ze het in het ziekenhuis moeten openleggen omdat het anders zou scheuren (gelukkig is dat bij mij niet het geval.

Over tromboses richting je hersens kan ik (gelukkig!) niet meespreken maar als ik de woorden ‘beroerte’ en ‘dood’ schrijf, jullie al genoeg weten.

– De gevolgen: hoe wordt een beentrombose behandeld?

Nadat men heeft vastgesteld dat het wel degelijk om een trombose gaat (jeej voor U.Z. Leuven en veelvuldige onderzoeken) gaat men de patient bloedverdunners toedienen. Dit zijn spuitjes in de buik die niet echt aangenaam zijn maar geloof mij, die spuitjes zijn peanuts vergeleken met de pijn van de bloedklonter in je been. Daarna schakelt men over op pilletjes (in mijn geval Marcoumar) die later de spuitjes zullen vervangen als de patient uit het ziekenhuis ontslagen wordt.

Die pilletjes moet ik nu een heel jaar nemen. Door regelmatig bloed te laten prikken bij de huisarts wordt vastgesteld hoe dun/dik mijn bloed is en wordt de dosis daaraan aangepast. Eigenlijk zijn die spuitjes en pilletjes geen bloedverdunners maar antistollingsmiddelen. Toch noemt met deze in de volksmond bloedverdunners. Wat er eigenlijk wordt gedaan met die pillen, is dat men de vitamine K in het lichaam onderdrukt (maar toch ook weer niet teveel, je bloed mag nu ook weer niet te dun worden). Toch is het belangrijk dat men zijn gewone voedingspatroon behoudt. Zelfs als men een vitamine K-rijk voedingspatroon heeft moet men dit blijven behouden, het heeft namelijk geen zin om hiermee de dosis bloedverdunners/antistollingsmiddelen te beïnvloeden.

Om de zwelling in het been te verhelpen moet je windsels rond je been dragen. Deze helpen ook het been te ondersteunen bij het stappen. Eens je uit het ziekenhuis wordt ontslagen mag je terug wat beginnen bewegen (je been is ondertussen, door de goede zorgen in het ziekenhuis, al wat ontzwollen en minder stijf). In mijn geval: wat door het huis manken en eens dat dat gaat, de tuin eens verkennen. Eens ik mij echt beter voel ga ik nu toch eens beginnen met zwemmen Babysteps babysteps… En ik ben verdorie al zo ongeduldig!

Eens je been er terug gewoon uitziet moet je naar de bandagist voor een steunkous. Deze moet je ten minste 3 maanden dragen, misschien langer, afhankelijk van wat het onderzoek binnen 6 weken zal zeggen. Ook nog belangrijk:tijdens het slapen moet het been (ontdaan van windsels of kous) wat hoger liggen voor een betere bloeddoorstroming.

– Wat gebeurt er nu met de bloedprop?

Deze zal niet gewoon verdwijnen (of toch heel uitzonderlijk). Deze zal zijn eigen evolutie doormaken. Dankzij de medicatie zal hij niet groter worden. Toch kan de medicatie er niet voor zorgen dat hij gaat verdwijnen. Wat er eigenlijk gebeurd is dat de bloedprop zal veranderen in littekenweefsel en zich stilletjesaan hechten aan de ader. Dan moet het bloed een weg langs de bloedprop in de ader vinden, het bloed zal er langs moeten zien te kronkelen. Het kan ook gebeuren dat het hele verstopte stuk van de ader littekenweefsel wordt, dan moet het bloed andere kanalen vinden om zich een weg naar boven te banen. Welke van deze 2 uitkomsten het zal zijn maakt in principe niets uit, je zal je bij het ene niet slechter voelen dan bij het andere.

En dan nu nog een streepje muziek uit de ipod:

En dan nu het übercoole dansje van BandyToaster. Als ik mij beter voel bezondig ik mij misschien ook aan zo’n dansje😛

Geef een reactie

