Tromboses: hoe krijg je ze, wat zijn de gevolgen en hoe vermijd je ze (3)

Mijn been is ondertussen al minder opgezwollen, het begint zowaar normale proporties te vertonen. Nog even en ik kan een steunkous dragen in plaats van die ellendige windsels. De pijn is zowaar slechts latent aanwezig, behalve wanneer ik stap (vaarwel Dafalgan!). Bij deze ook een ferme hoera! aan de Makro omdat ze daar naast winkelkarretjes ook rolstoelen voor een muntje ter beschikking stellen.

Maar nu over naar de orde van de dag en dat is: Het vermijden van tromboses

Spijtig genoeg bestaat er geen superformule om bloedklonters te vermijden. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer aanleg om het eens voor te hebben (foutje in het immuunsysteem, aangeboren afwijking aan de bloedvaten,…) maar toch zijn er enkele tips die ik wil meegeven.

– Ten eerste (en je hoort mij al afkomen): Beweging! Veel bewegen en sporten is goed voor de bloedomloop en bijgevolg is het ook goed tegen tromboses. Na aan trombose is het misschien het beste om te gaan zwemmen. Aangezien het de enige sport is waar je geen (of weinig) last hebt van de zwaartekracht (die er bijvoorbeeld na lang wandelen kan voor zorgen dat je been weer wat opgezwollen is). Wel lichtjes ironisch voor mij want ik loop al een heel academiejaar rond met de gedachte om in het weekend te gaan zwemmen (zaventem heeft een prachtig zwembad om baantjes te trekken en absoluut niet duur voor inwoners van de gemeente). Maar je kent dat he, een hele week bloed zweet en tranen op toch maar die ene paper af te krijgen of toch maar mee te zijn met de les (proffen die 5 hoofdstukken per les zien, poeh!) en dan heb je in het weekend alleen nog maar goesting om in je luie zetel te liggen.

Vermijden van een trombose op een lange vlucht

– Zie dat je genoeg vocht binnenkrijgt! Doordat er geen verse lucht binnenkomt ga je zowel vanbinnen als vanbuiten uitdrogen. Natuurlijk zijn de kleine porties die je op de vlucht krijgt niet voldoende maar de stewardess zal je zeker niet scheef bekijken als je nog meer water vraagt. Volgens mijn huisarts moet je toch ongeveer een liter water per 6 uur drinken.

– Beweeg! Ik heb zelf de slechte gewoonte op mijn krap stoeltje te blijven zitten. Niet echt goed voor de bloedomloop. Af en toe eens het gangpad op en af wandelen kan wel helpen. Op sommige vluchten vind je een steekkaart met een aantal oefeningen die je al zittend kunt doen.

– Nog een tip van de huisarts: neem een aspirientje voor de vlucht. Aspirine heeft namelijk een bloedverdunnende eigenschap. Volgens de huisarts zijn er ook speciale pilletjes die je voor soortgelijke doeleinden voor de vlucht kan innemen maar meer wist hij mij er ook niet over te vertellen.

En nu we het toch over vliegen hebben, hier de clip van Goldfrapp – Pilots

En dit dansje van Feist – My moon my man wil ik toch ook eens doen op de luchthaven :-p

4 responses to this post.

  1. Posted by nimsa on 26 augustus 2008 at 4:52 pm

    Gho, via een kerel die je zijn wederhelf noemt😉 kom ik op je blog terecht en ik ben ineens aangedaan door de trombose die je doormaakt. Veel beterschap! Flink doen wat ze je aanraden zodat je snel weer veilig op de been bent..

    Beantwoorden

  2. Posted by lievil on 26 augustus 2008 at 8:09 pm

    heel erg bedankt nimsa!
    en dat doet mij eraan denken, ik moet mijn allerliefste wederhelft nog eens bedanken om mij op zijn blogroll te zetten. Ik krijg opeens meer bezoekers😉

    Beantwoorden

  3. Posted by Nimsa on 27 augustus 2008 at 7:22 am

    Ja, dat helpt. De mijne moet nog overtuigd worden,.. we zijn alletwee fotograaf en hij is bang voor concurrentie denk ik, al hebben we maar een kleine overlap in wat we doen..
    Ik kom in elk geval nog eens terug!

    Beantwoorden

  4. Posted by Bram on 16 september 2008 at 4:31 pm

    Bedankt voor je posts, doet er mij aan denken dat ik hoogdringend eens wat moer bewegen als ik aan het werk ben. 8u op een stoeltje met alleen wat beweging tijdens een plaspauze klinkt bij nader inzien niet zo gezond…

    Veel beterschap gewenst!

    Beantwoorden

Geef een reactie

