X-factor à la Lievil

Tijdens het zappen gisterenavond bleef ik hangen bij X-Factor. En omdat het kastje-met-de-bewegende-beelden toch niks zinnigs te vertonen had dacht ik “Leuk! Mensen die denken dat ze kunnen zingen terwijl ze nog erger kwelen dan onze kater als hij honger heeft uitlachen”.

Maar na het zoveelste gejank had ik verdorie toch de behoefte aan wat degelijk zangwerk. Daarom dook ik eventjes in mijn uitgebreide muziekarchief. Deze mensen mogen van mij eens met elkaar wedijveren in een X-factor à la Lievil:

De nog jonge en hier vrij onbekende Kelly Sweet (Hier met een cover van Aerosmith)

De reeds heen gegane Jeff Buckley (veel te vroeg, veel te vroeg). (Cover van Leonard Cohen)

Een dijk van een stem, en een ab-so-lute X-factor. Zowat iedere man die van zware metalen houdt dweept met Christina Scabbia van Lacuna Coil. Waaronder ook mijn wederhelft *jaloerse blik*. (Gelieve de zanger even buiten beschouwing te laten).

Gene Simmons mag dan wel de langste tong hebben van de rock and roll, Steven Tyler heeft de grootste mond. Letterlijk. En dat kan wel helpen om de trillingen van je stembanden hoorbaar te maken.

Een opleiding als operazangeres en een succesvolle carrière bij metalband Nightwish. Wat meer heeft een mens nodig om de stem te trainen om uiteenlopende genres te zingen? Tarja Turunen mag dan misschien net iets teveel divagedrag vertoont hebben voor de mannen van Nightwish (of zo wordt toch gefluisterd), alleen kan ze het zeker ook aan.

Weer eentje die is heengegaan. Volgens veel de stem der stemmen. En dat hij gouden stembanden heeft bewijst hij op het, weermaals volgens velen, lied der liederen. Freddie Mercury zingt Bohemian Rhapsody.

Een vrouw met ballen en één van mijn allergrootste voorbeelden. Ik neem niet snel het woord ‘Idool’ in mijn mond maar voor Shirley Manson maak ik graag een uitzondering.

Wat krijg je als je enkele liters madness, oosterse invloeden en een geweldige stem onder een bunsenbrander houdt? De mad professor of rock and metal: Serj Tankian.

Een van de weinige mensen met zulk stembereik. Na een dieptepunt van slutty behaviour en dirrty songs werd Christina volwassen en transformeerde in een ware popdiva wiens zangtalent (terecht!) de boventoon voerde (i.p.v. onthullende kleren en daarbij horende dansjes).

En last but definately not least. Maak zin met: Dijk, stem, Chris Cornell, hebben, een.

De wederhelft heeft reeds ’s mans capaciteiten live mogen aanhoren *nog eens jaloerse blik in zijn richting*. En volgens hem moet Chris Cornell zijn mond niet eens helemaal opendoen om zichzelf tot achteraan de zaal duidelijk hoorbaar te maken.(Hier nog met Audioslave)

2 responses to this post.

  1. Posted by Tim on 18 september 2008 at 9:30 pm

    wees maar dubbel jaloers, want ook ik heb Cornell in levende lijve mogen aanschouwen

    Beantwoorden

  2. Posted by Frederik on 21 september 2008 at 1:04 pm

    Al die jaloezie. Weet ge wat naar elk optreden dat ik ga zien komt ge gewoon mee. Dan ziet ge evenveel artiesten als ik en hoeft niemand jaloers te zijn🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

