Turn off the light

Tijdens de nachtelijke uren begeef ik mij geregeld, zoals het een goede student betaamd, richting een gezellig café/fakbar/cinemazaal/ vult u maar aan. Mijn vorige laat avondse uitstap bracht mij langs de Bondgenotenlaan oftewel de Leuvense winkelstraat bij uitstek. Eerst dacht ik dat multimediawinkel Fnac nog open was (het was immers donderdag a.k.a. avondshopdag waar een aantal winkels tot 20u open blijven) maar bij nader inzien was hij toch gesloten. Vreemd, misschien heeft een of andere dwaas het licht laten branden. Maar enkele winkels verder viel het mij op dat er toch heel wat winkels zijn die hun lichten, of het merendeel van de lichten, aan laten staan. Nu, meestal ben ik mij niet zo bewust van gesloten doch verlichte winkels maar na het voorval bij de Fnac ben ik er eens bewust op gaan letten

En ik moet zeggen, er zijn schandalig veel winkels die hun lichten aan laten staan. Nu moet je mij toch even helpen verstaan waarom de industrie zich bezondigd aan zulke lichtvervuiling? Om reclame te maken? Lijkt mij geen strak plan, er zijn niet bepaald veel mensen die langs de winkels passeren des nachts en zij die er wel ronddwalen zijn al helemaal niet op de etalage aan het letten. Misschien om dieven af te schrikken? Ik denk eerder dat je de dieven hun aandacht gaat vestigen op je koopwaar. Zoals de Apple Store waar niet alleen het licht, maar ook het zoveel inch scherm aanstaat die een leuke animatie (ik vermoed een screensaver) vertoonde. Ik denk toch dat een goede alarminstallatie en een ijzeren hek voor je etalage een stuk afschrikwekkender is.

Als je kijkt op het wereldkaartje vanuit de ruimte gezien zie je al hoeveel lichtvervuiling wij al veroorzaken. Nu ik ben niet bepaald een groen mieke maar ik vind het eigenlijk lichtjes schandalig dat de burgers er alles aan moet doen om energie te besparen met het oog op de kwakkelende gezondheid van ons milieu (daarnaast in lichtvervuiling an sich ook schadelijk voor milieu en de gezondheid). Terwijl bedrijven rustig hun gangetje kunnen gaan. En dan heb ik het niet alleen op winkels die ’s nachts hun etalage verlicht laten maar ook over kantoorgebouwen waar niet enkel het licht in de kantoren zelf maar de enorme spots die gericht zijn op het gebouw de gehele nacht aan moeten hebben staan. De industrie zou trouwens pakken besparen door het licht ’s nachts uit te laten, dus het biedt hen wel degelijk een voordeel.

Maar goed, genoeg over het milieu (voor ik helemaal in een hippie verander die een weekendje in het Lappersfort wil wonen). Nog even dezelfde boodschap van Nelly Furtado:

Geef een reactie

