Rood vs. Geel: 1 – 1

Nu de gemoederen enigzins bedaard zijn, en de eerste vluchten op Suvarnabhumi aankomen, dacht ik dat ik toch even mij kon laten gaan over de situatie in Thailand.

Het is zowaar de eerste keer dat ik mij dood schaam dat ik half-Thais ben. Nog nooit heb ik mij zo kwaad gevoeld op mijn halve landgenoten. Ik weet dat een echte democratie gewoon onmogelijk haalbaar is (danku colleges politologie) maar toch, we doen allen onze pogingen niet?
Maar dat de Thaise bevolking nu nog kan beweren dat hun land een democratie is vind ik toch een enorm affront. In een democratie gaat men niet de luchthaven bezetten en doodleuk een granaat laten afgaan in diezelfde massa ‘omdat wij gelijk hebben en zij niet’. In een democratie gaat men niet iemand fysiek aanvallen omdat die toevallig een T-shirt in de verkeerde kleur draagt. (Getuige de blog van Richard Barrow, let u vooral op de fotootjes)

En die T-shirts, van welke randdebiel komt het idee om T-shirts te dragen in de kleur van je partij? Dit is geen politiek meer maar een voetbalmatch! En de bevolking zijn de hooligans die voor de regeringspartij a.k.a de geel truitjes of de oppositie a.k.a. de rode truitjes een beetje gaan bakkeleien aan de ingang van het stadion. Happy happy joy joy
Mensen waren/zijn zowaar bang om in een geel shirt rond te lopen, je zou maar geassocieerd worden met de PAD-partij en dan een hoop rode hooligans op je dak krijgen. Angst voor een kleur, ik bedoel maar, de absurditeit!

En dit alles in het land van de glimlach, wel lachen als een boer met kiespijn misschien.
Daarnaast is de overgrote meerderheid van de bevolking boeddhistisch, en dan bedoel ik niet op de wijze dat men hier katholiek is. Men gaat nog wel degelijk naar de tempel, religieuze feesten worden uitbundig gevierd door de bevolking. Maar waar zijn die vredelievende principes heen? Vergeten in the heat of battle?

Geef een reactie

