Media en school…en Madonna

Nu Robin Hood mij niet meer achtervolgd en James Bond eindelijk geprint en afgegeven is, kan ik rustig aan mijn ‘gewone’ blokvakken studeren.

Gisteren begon ik aan mijn eerste slides van het vak Media en School. Een vak over de verschillende studies naar mediagebruik en de gevolgen voor schoolprestaties. Onze prof (die overigensvan Britse komaf is, en zodoende een grappig engels accent heeft als hij Nederlands praat) liet ons geregeld eens praktijkgewijs aanvoelen hoe men bijvoorbeeld onderzocht of de televisie/radio op de achtergrond effect heeft op het maken van huiswerk. Met andere woorden, wij kregen een rekensom of geheugenoefening die we moesten oplossen terwijl er muziek opstond of terwijl er een muziekclip getoond werd. Die studies rond TV en schoolprestaties hebben over het algemeen zwakke negatieve/ positieve correlaties (voor zover ik mijn cursus heb doorgenomen), deels door een zwakke methodologie waardoor men geen rechte lijn kan trekken over het eigenlijke effect van tv op school. Het kan zelfs goed zijn dat tv zelf geen effect geeft maar dat een andere factor meespeelt. Allemaal nog heel vaag enzo.

Maar dat is niet waar ik het wou over hebben. Als onze prof ons zulk onderzoek praktijkgewijs wil laten voelen, gebruikt hij de muziek of videoclips van 1 en dan ook alleen maar 1 artieste. Wij vermoeden dat hij een klein beetje een grote fan is van: Madonna.

Dus bij deze mijn favoriete madonna-clips:

Bij de weg, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar La Donna’s kortfilm met de frontman van Gogol Bordello in de hoofdrol:

One response to this post.

  1. Ha! Ik heb mijn paper netjes op jouw Bondwerkstuk gelgd in het bakje van ons aller Gust. Kwestie van de niet-alweer-over-videogames-schrijfsels een beetje bij elkaar te bundelen om de originaliteit van onze onderwerpen in de verf te zetten. Ofzo.

    Verder wil ik officieel meedelen dat ik Keith geweldig vind. Het accent, de vreemde-doch-geslaagde grapjes en zijn meer persoonlijke bekommernis om studenten iets bij te brengen: we kunnen het alleen maar toejuichen. Jammer van zijn focus op methodologie wel, maar dat hoort erbij.

    Zal ik maar een beetje gedisciplineerd gaan verderwerken. Dat lijkt me wel gepast.

    Beantwoorden

Geef een reactie

