Gewelddadige games of gewelddadige gamer?

Zoals velen vandaag op het nieuws hebben gezien is Duitsland getroffen door een schietpartij van een jonge scholier. Hoe droevig de gebeurtenis ook mag zijn en hoe naarstig men ook zoekt naar het waarom van deze gruwel, toch vind ik het storend dat de media er steeds weer gewelddadige videogames moeten bij betrekken.

Columbine, Finland, Duitsland, zelfs rond de zaak De Gelder blijft men steeds berichten dat de dader gewelddadige videogames/films speelde/bekeek. Ik, als student communicatiewetenschappen, erger mij dood aan de assumptie dat gewelddadige games of films automatisch leiden tot agressief gedrag. Ik heb in mijn opleiding tal van onderzoeken rond games en agressie gezien en bestudeerd (ik spreek uit ervaring als ik zeg dat het er veel zijn, voor degene die mij niet gelooft, ik wil gerust mijn overmaatse cursussen op jouw hoofd komen dumpen). Geen enkele van deze studies kan een sluitend bewijs geven op de hypothese dat games gewelddadig maken. Ja er is een relatie tussen games en agressie maar geen CAUSALITEIT. En Causaliteit is hierbij het sleutelwoord. Je kan immers bewijzen dat A (= de games) en B (= agressief gedrag) met elkaar te maken hebben. Maar als je wil bewijzen dat B volgt op A, dus dat agressie veroorzaakt wordt door games, dan moet je de causaliteit kunnen bewijzen, en dat is tot nu toe niet het geval.

Sterker nog, je zou de causaliteit kunnen omdraaien: misschien spelen agressieve mensen graag agressieve games? Dus dan heb je dat A (= games) volgt op B (=agressie). Voorlopig is er ook geen sluitend onderzoek dat dit kan bewijzen, toch ben ik voorstander van deze laatste hypothese. Neem nu bijvoorbeeld het spel Counterstrike, een enorm populair spel dat waarschijnlijk door miljoenen jongeren over de hele wereld gespeeld wordt. Als Counterstrike tot agressie zou leiden en miljoenen jongeren spelen het spel. Waarom zijn er dan niet dagelijks zulke tragedies als in Duitsland vandaag? Ik ben nog altijd voorstander van de veronderstelling dat je eigen karakter je gedrag bepaald en niet een spelletje.

Toch wil ik hier aan VTM een dikke knuffel geven om toch eens aan een aantal onderzoekers te vragen of games nu echt wel leiden tot agressie. Een kort interview met onder andere Wannes Ribbens en Bieke Zaman van de faculteit Communicatiewetenschappen aan de K.U.Leuven vind u hier:

http://www.vtm.be/nieuws/opgeknipt.html?vpos=5&vID=PIt_4515_vtm_id

One response to this post.

  1. Mijn gevoel kan je hier niet in volgen.
    Spel en realiteit blijven scheiden lukt niet iedereen vermoed ik.
    Het spel wordt ‘casual’ in de gamer zijn realiteit.

    Maar ik ben dan ook helemaal geen gamer…

    Beantwoorden

Geef een reactie

