Eens even stilstaan…

Dat ben ik momenteel aan het doen.

Ik heb zojuist vernomen dat mijn muziekleraar uit de middelbare school gestorven is aan een hersentrombose. De man was nog geen veertig jaar oud. Ik moet wel zeggen dat ik lichtjes geschrokken ben van het bericht, ik bedoel, ik kon niet snel genoeg weg zijn uit het ZAVO ( het middelbaar was niet bepaald mijn favoriete periode uit het leven) en ik had niet bepaald een echte affiniteit met het lerarenkorps. Maar in de muzieklessen kon ik nog wel goed mijn draai vinden. Onze muziekleraar had wel een zekere positieve ingesteldheid tegenover zijn leerlingen, hij zag wat meer dan de gemiddelde leraar de positieve punten van zijn leerlingen in en was zeker geïnteresseerd in hun muzikale voorkeuren. Daarnaast zag je wel dat de man een passie voor zijn vak had (de man leefde, at en ademde muziek: hij gaf niet alleen les in muziek, hij dirigeerde orkesten en als ik mij goed herinner componeerde hij ook muziek in zijn vrije tijd).

Hij kon dan ook goed vertellen over muziek en ik vermoed dat hij wel bij menig leerlingen de interesse voor klassieke muziek ietwat heeft weten aan te wakkeren. Ik herinner mij vooral dat hij ons Danse Macabre van Camille Saint-Saëns liet horen en daarna nog eens met bijhorende uitleg waarna ons gehele klasje er he over eens was dat klassieke muziek toch niet zo saai is, als je de context kent. En dat hij een uitstap organiseerde om eens een symfonisch orkest aan het werk te zien, wat voor ons wel een hele bedoening was, iedereen in zijn mooiste kleren..en maar proberen het hele muziekstuk te volgen (waar sommigen onder ons niet in slaagden, het was immers babybedtijd).

Dus bij deze wil ik even stilstaan bij het overlijden van iemand wiens lessen het middelbaar nog enigzins draaglijk maakten voor mij ( ook de lessen geschiedenis maar dat is een geheel ander verhaal) en wiens passie voor zijn vak nog duidelijk voelbaar is.

Nog eventjes wil ik jullie drie filmpjes waar de Danse Macabre van Saint-Saëns voorstellen. Eentje is een herwerking van een oude zwartwitfilm (toepasselijk gezien ik filmgeschiedenis aan het blokken ben) ,eentje met een choreografie en eentje met beelden van A nightmare before christmas ( Ja, ik ben een Tim Burton freak, mocht je het nog niet door hebben)

And now..it’s back to blok!

One response to this post.

  1. Posted by oppieh on 9 juni 2009 at 8:08 pm

    Hey,

    Ik zat ook het het ZAVO en had het genoegen om Peter in privé ook te kennen.
    Ik moet zeggen dat ik gisteren ook Danse Macabre beluisterde en aan Peter terugdacht.

    Hij wordt vrijdag begraven in Sterrebeek.

    Beantwoorden

Geef een reactie

