Ster en hertebok

a.k.a Starbucks oftewel het belangrijkste woord van vandaag in a’pen.

Vandaag was het de officiële opening van de allereerste starbucks in een Belgische stad. Uw aller Lievil was er spijtig genoeg niet bij gezien wij onszelf met een ochtendhumeur richting de trein naar Mechelen begaven. Les hebben om 8u30 is alles behalve fijn. Zeker als de docent er eentje is van het type dat afwezigheden opneemt (neen, ik zit niet op de middelbare school, hoewel het op de KHM er soms toch veel van weg heeft). Dus de hele hetze rond de opening heb ik gemist.

Geeft niets dacht uw aller Lievil, we zullen wel na de les gaan, om 17u zullen er toch niet veel mensen nog koffie drinken right?…not. Laten we gewoon stellen dat het de eerste weken niet aan te raden is de Starbucks te betreden als je een rustig kopje koffie wilt gaan drinken (lees: die hoek van het centraal station is omgevormd tot een mensenmassa met mierenhoop-achtige proporties maar dan groter).

Daarom stel ik hier enkele koffie en andere warme drankjes alternatieven in ’t stad voor:

1. Bar Choq Minderbroedersrui 64

Eerlijk is eerlijk ik ga eerder naar de bar choq voor de chocomelkvarianten (beeldt u een warme dampende kop melk waarin een gigantische brok chocolade zwemt) maar de koffie is er zeker ook de moeite waard. Getuige de wederhelft die een gi-gan-tisch-e tas koffie (een ‘long black’) bestelde en mij nu weet te melden: ‘bar choq wint van starbucks hands down’. Daarnaast is het ook gewoon een charmant plekje met leuke vintage fiftiesmuziek op de achtergrond waar ik gewoon vrolijk van wordt. Het is echter wel een vrij kleine zaak dus op drukke momenten durft het wel nogal vol zitten

2. Kaldi Antwerpen Vleminckstraat 12

Weliswaar ook een keten, zij het minder bekend dan de grote SB. Je kan er niet enkel koffie drinken maar ook kopen (pads, losse koffie, bonen) maar ook verschillende theemengelingen, zoetigheden voor bij de koffie of thee, chocoladestaafjes op chocomelk te maken en allerhande toebehoren (als in:leuke kopjes enzo). Het is een vrij rustige zaak en het strakke interieur maakt de plek ook een beetje zen.

Enkele zaken die ik nog niet getest heb maar die mij zeker de moeite waard lijken:

Le noir Twaalf Maandenstraat 17

Niet enkel koffie maar ook broodjes, soep en pasta’s voor de kleine honger. In een zijstraatje van de meir

Illy Espresso Leopoldstraat 34

Illy is ALTIJD een winner

Lavazza Beddenstraat 2

Gelegen in het Grand Bazar shopping center aan de ingang. Laten we gewoon stellen als ik daar langs moet passeren om boodschappen te doen dat de koffiegeur heel erg yummy is.

Andere suggesties in de comments zijn altijd welkom

6 responses to this post.

  1. Posted by Karmeen on 24 februari 2010 at 7:13 pm

    Dude, what about Caffènation? Muuuug lekkere koffie en übergezellig🙂

    Beantwoorden

  2. Posted by Hille on 24 februari 2010 at 7:39 pm

    Mega-aanrader: Caffènation, Hopland 46, 2000 Antwerpen!
    Ik hou van Starbucks, maar ik heb tot hiertoe nog geen coffee place gevonden buiten Caffènation die Starbucks evenaart of overtreft.

    Beantwoorden

  3. Posted by lievil on 24 februari 2010 at 8:18 pm

    Ok, next stop is Caffènation me dunkt😀

    Beantwoorden

  4. Posted by emma on 24 februari 2010 at 9:58 pm

    Quetzal Lijnwaadmarkt 11 2000 Antwerpen
    http://www.chocoladebar.be/

    Er is er nog een hele leuke en populaire in de kloosterstraat, paar huizen verder van Jespers maar ben de naam kwijt. Iets italiaans.

    Beantwoorden

  5. In de Caffènation aan Oever zien ze me enkel nog in de zomer als ik buiten van mijn koffie kan genieten. Ben er één keer binnen geweest en het zat er vol met rokers. Beikes, mijn koffie smaakte totaal niet meer, ik ben er misselijk buiten gegaan. Nooit meer!

    Beantwoorden

Geef een reactie

