Boycot de Boycot!!!

Degenen die mij kennen zullen al wel weten over welke boycot ik het heb: De cinema’s die Burton’s Alice in wonderland willen boycotten wegens Disney’s geldwolverij. ik heb er lang over getwijfeld of ik hierover wel zou bloggen, gezien uw aller Lievil twee dagen geleden een rothumeur kreeg van het hierboven gelinkte artikel (en ik had nog zo’n fijn dagje) en er, tot het groot jolijt van de wederhelft -not-, niet kon laten er de hele avond over te grommelen. Johnny Depp drukt mijn humeur over dit onderwerp wel heel goed uit op onderstaande foto:

Laten we eventjes kijken naar de redenen waarom Disney de dvdrelease van Alice in wonderland wilt vervroegen. Volgens “tha house of Mickey Mouse” (of althans volgens sommige maatpakken aldaar) zou een vervroegde dvdrelease helpen om piraterij tegen te gaan. “WTF?!” is het eerste wat door mijn eierkopje zoemde bij zulk een bewering, me thinks dat de illegale downloads juist zouden verhogen, gezien iedereen die illegaal download toch wacht tot de dvd-rip, right? Wie kijkt er tegenwoordig nog naar een illegale camversie? Het beeld is slecht, onscherp, het geluid is niet bepaald je dat enzovoorts. Met andere woorden: hoe sneller de dvd er is, hoe sneller hij illegaal op het net zal staan, me dunkt.
Andere reden van Disney: het gaat slecht met de dvd verkoop dus termijn vervroegen = meer verkopen = betere inkomsten. Ben ik toch niet zo zeker van… De bioscoop is toch hét promotiemiddel bij uitstek om je film te verkopen? Je laat de film eerst in volle glorie op groot scherm zien zodat ieder detail waar de filmcrew zo hard voor gezwoegd heeft zichtbaar is, het geluid vliegt langs je oren van alle kanten zodat je je midden in de actie waant (de eerste die hier begint te lullen over de film downloaden en dan door de projector jagen en een surround sound syteem thuis krijgt een virtuele mep van mij, tenzij de persoon in kwestie een kast van een villa heeft waar er plaats is voor een aparte cinemakamer…en een technisch hoogstandje qua projector). Er wordt trouwens voldoende reclame gemaakt rond dvdreleases om mensen eraan te herinneren dat ze die bepaalde film wel leuk vonden.

Off with their heads!

Dus kort gezegd, ik versta het standpunt van de bioscopen volledig. Maar toch vind ik dat ze hier in hun eigen beschimmelde tenen schieten. Alice komt namelijk uit in 3D en laat dat nu juist de techniek zijn waarmee bioscopen juist een meerwaarde kunnen bieden voor de filmkijker. Ik, en velen met mij, willen deze film juist ab-so-luut in de cinema gaan bezichtigen omwille van het 3D-aspect. Deze film is, na Avatar, het meest verwachte 3D-project in de filmbusiness van de afgelopen 2 jaar. Dit is de film die mensen uit hun luie zetel naar de cinema zal lokken. En deze gaan ze dus boycotten. Me thinks cinema has gone crazy in the coconut. Nu de cinemacomplexen in Groot-Britannië de boycot hebben opgeheven ben ik er serieus over aan het nadenken om eventjes een citytripje naar Londen te plannen just to see the movie, mochten de leden van het FCB (belgische cinema federatie) voet bij stuk houden.

Mocht er iemand een bioscoop kennen die niet tot het FCB behoort en de film wel zal draaien. Please comment.

Bij deze nog wat filmmateriaal van de persconferentie in Londen:

Update: In mijn gegrommel het doel van deze blogpost vergeten, namelijk de facebookpagina rond “boycot the boycot:I want to see Burton’s ALICE IN WONDERLAND in the CINEMA!”. De link vindt u alhier, wordt lid of wordt vierkantje!
En bij deze weten we dan wie de facebookpagina heeft opgericht

2 responses to this post.

    • Posted by lievil on 27 februari 2010 at 10:57 pm

      oei juist, dat was ik dus nog vergeten, een linkje naar je facebookpagina te zetten. De naam was dus van jouw facebookgroep met de bedoeling daarmee een link te zetten naar de facebookgroep. Eventjes updaten🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

