Drag ’n drop Robyn

Ik geef toe, ik schrijf eigenlijk maar weinig over mijn opleiding. Waarom ik dat doe weet ik eigenlijk niet, misschien omdat ik na de lesuren meer goesting heb om meer luchtige schrijfsels neer te pennen, misschien omdat ik niet goed weet wat ik kan schrijven zonder in technicaliteiten te vervallen of is het eerder dat ik het gevoel heb dat waar ik op vlak van webdesign kan over schrijven eigenlijk al gekend is onder webdesigners (misschien dat mijn perceptie hierop wel wat fout is, je krijgt namelijk nogal rap een vertekend beeld als je tussen een hoop nerds en geeks zit)?

Anywho, dit wou ik toch wel even meegeven omdat het gewoon zo een geweldig idee is. Uw aller Lievil had zin in wat nieuwe muziek exploraties en besloot eens rond te snuisteren op enkele muziekblogs alwaar ze een linkje vond naar een nieuwe collaboratie tussen Röyksopp en Robyn. Laten dat nu juist twee van uw aller Lievils favoriete muziekmakers zijn. Zodoende klikten we lustig verder naar de website van het hierboven genoemde Zweedse roodborstje. En wat vonden we daar? Een website met een volledig draggable content, van interactiviteit gesproken noem ik dat!

Tijdens het vorige semester hebben mijn klasgenoten en ik een introductie tot jquery UI (UI = user interface) gekregen alwaar onze docent webdesign ons een typisch voorbeeld van een drag, en ook droppable, toepassing liet maken: het winkelkarretje en winkelartikelen. De meesten zullen wel weten waar ik het over heb: men neme wat men kopen wille en slepe het naar de winkelkar en poof! je aankoop zit in het winkelkarretje! Een meer rudimentair voorbeeld vind je op de site van jQuery UI (alwaar men ook de nodige documentatie vindt om zelf met deze programmeertaal aan de slag te gaan).

Behalve bovengenoemde voorbeeld van het winkelkarretje kon ik zelf niet meteen op andere voorbeelden komen van een toepassing van draggable en droppable items. Tot ik de site van Robyn zag. Als voorbeeld onderstaande screenshots van Robyn.com. Ieder contentvenster kan daarenboven groter of kleiner gemaakt worden, zie het blogvenster dat in de tweede screenshot links bovenaan staat.

robyn.com screenshot1

robyn.com screenshot2

One response to this post.

  1. Das echt zo’n zotte site. Die hebben die gewoon out of the box gedacht maar gewoon een hele nieuwe uitgevonden.

    Beantwoorden

Geef een reactie

