Sophie

Eergisteren kreeg ik het verschrikkelijke nieuws te horen dat een van mijn kotgenootjes uit Leuven overleden is. Sophie was slechts een kleine twee maanden vertrokken naar het Egyptische Sharm El Sheikh om daar 7 maanden te werken voor Jetair. Ze stierf in een auto-ongeluk. Voor de mensen die willen weten wat er juist gebeurd is, het krantenartikel vindt u hier. Er is tevens een facebookgroep opgericht: Sophie, we gaan je missen

Ik had het geluk om in Leuven op een heel fijn kot terecht te komen met heel fijne mensen. Het klikte meteen met de kotgenootjes en ieder sprongen ze er op hun manier wel uit. Zo ook Sophie. Ik ben nu eenmaal een persoon die niet snel vrienden maakt, laat ons zeggen dat ik door bepaalde omstandigheden geleerd heb om mensen niet al te snel te vertrouwen, maar met Sophie klikte het vrijwel meteen. Sophie is een heel sociaal persoontje  die er altijd in slaagde wat leven in ons Leuvense huishouden te brengen. Ze had een geweldige lach en glimlach waarvan iedereen, ook my dark and twisty self, weer happy van werd.

Ik herinner mij nog de vele avonden dat de dames van het kot gezamelijk de keuken bezetten en ons bescheiden kookplaatje lustig het eten opwarmde terwijl er werd geklaagd dat er wéér iemand met de kleine lepeltjes is gaan lopen of dat er één van ons geen zin had in afwassen wat er meestal toe leidde dat diezelfde persoon wat bestek van Sophie leende want die had toch messen en vorken met hopen. En de laatste examenperiodes waarbij Sophie en ik op Elisabeth haar kamer gingen studeren want we hadden alledrie wel wat morele steun van elkaar nodig om die dikke (en soms toch wel niet zo interessante) cursussen te studeren. Uiteraard mondde dat wel eens uit tot een avondje hilariteiten in plaats van stille studieperiodes. Ik herinner mij nog heel levendig hoe wij met z’n drietjes in het Limburgs tegen elkaar begonnen te praten (de reden waarom ontsnapt mij even maar die doet er ook echt niet toe) met heel wat lachbuien als gevolg.

Naast een vriendin was Sophie ook een beetje de oudere zus die ik nooit heb gehad. Ik ben op kot altijd de jongste geweest en ook al scheelde ik maar 1 of enkele jaren met mijn kotgenootjes, de wijze raad die ik van onder andere Lenthe, Linda en natuurlijk van Sophie kreeg over bijvoorbeeld die grote angstaanjagende thesis hebben mij heel wat geholpen. Ze was ook één van de weinige mensen die ik ken die de waarheid zegt in plaats van een leugentje om bestwil. Als Sophie zij dat je gat niet te dik was in die rok dan kon je zeker zijn dat het ook effectief zo is. Nu voelt het alsof ik niet enkel een vriendin maar ook één van mijn zusjes kwijt ben.

Ik zou hier nog meer herinneringen kunnen ophalen maar ik vrees dat ik dan enkele dagen en een extra doos zakdoekjes nodig heb. Ik wil bij deze gewoon een beetje verdriet van mij afschrijven (en misschien heeft iemand anders er ook iets aan) want Sophie, meisje, ik mis je heel erg en hoop dat je nu ergens in den hemel als een engeltje rijstpap zit te eten met een gouden lepeltje…of zoiets…

Ik wou dat ik je nog één keer kon
horen lachen
‘dag buurman!’ horen zeggen tegen Vincent
horen kibbelen met Lieven terwijl jullie oxo op een sudoku-kadertje aan het spelen zijn
“mimimimimi!” geluidjes horen maken
horen zingen want je had een geweldige stem en dan bij voorkeur één van je lievelingsnummers:

5 responses to this post.

  1. Posted by helena on 25 april 2010 at 5:15 pm

    Dank je voor dit hele mooie schrijven van je.

    Beantwoorden

  2. Posted by Maruska on 25 april 2010 at 7:40 pm

    Hai,
    Gecondoleerd met het verlies van een goede vriendin!Vindt het zelf ook verschrikkelijk,ik ben namelijk een collega van haar hier in Sharm el Sheikh.
    De laatste avond hebben we nog gezellig met een groep gekookt en gegeten en de volgende dag zouden we dat dus weer doen maar helaas is ze er niet meer:'( Heel onwerkelijk allemaal!

    Erg balen trouwens dat de verhalen in de kranten niet kloppen.De gids is namelijk ook gelijk ter plaatse overleden..Hij was 22 jaar is eergisteren ook al begraven.
    Sarah heeft natuurlijk emotioneel een schade waar ze nog jaren last van kan/zal hebben.

    Ik wens je heel veel sterkte toe!En ook de andere vrienden van haar..

    Groetjes Maruska

    Beantwoorden

  3. Posted by De Knop Marie Th. on 26 april 2010 at 8:11 am

    We hebben Sophie leren kennen op onze vakantie. We zagen haar nog woensdagavond (21 april) blij ons hotel binnen lopen om ons het blijde nieuws te melden dat we konden vertrekken met het vliegtuig. Ze heeft de laatste dagen van onze vakantie, ons enorm bijgestaan, was altijd lief, beleefd, je mocht haar alles vragen. De schok was enorm toen we het bericht in de krant lazen.
    Bedankt Sophie voor de steun die je voor ons was.

    Beantwoorden

  4. Posted by Deleu Patrick on 27 april 2010 at 8:08 pm

    Aux Parents de Sophie,
    je vous adresse mes très sincères condoléances.Ma famille et moi avons passé plus d’une semaine du 11 au 21 avril avec Sophie’elle nous souhaitait encore un bon retour en Belgique. Nous avons été bouleversé à la lecture du journal. Sophie était une fille merveilleuse, dynamique,toujours prête à rendre service.

    Beantwoorden

  5. Posted by Hannah on 1 mei 2010 at 3:55 am

    Mijn hart gaat uit naar haar kotgenootjes, close vrienden en familie.
    Phie was een schat van een meisje. De laatste maanden was ons contact ferm verwaterd en daar heb ik nu extra veel spijt van.

    Het is idd enorm irritant dat de krantenartikels maar half kloppen. Is het zo moeilijk om iemands naam correct te schrijven?
    Sophie D. en niks anders!
    En we gaan haar nooit vergeten! Het is gewoon zo unfair.
    Kan het amper geloven…

    Beantwoorden

Geef een reactie

