DDD

…oftewel Hollywood’s nieuwste ‘pet project’. Het valt mij op dat ik steeds vaker ‘oh nee!’ denk als ik naar een filmtrailer kijk en er op het einde van het filmisch voorsmaakje mijn op het moment meest gehate digit and capital zie verschijnen: 3D.

Neen, mijn beste filmmakers, ik verheug mij er niet op om de toekomstige kaskrakers te bezichtigen met een extra bril op mijn poezelig reukorgaan. Ik draag al een bril en het vooruitzicht om van vieroog naar zesoog te evolueren vind ik alles behalve aangenaam. Daarenboven heb ik dan nog een kort neusje, dus die 3D-bril op het puntje van mijn snufferd bezorgd mij menig nies- en jeukaanvallen. En dan ben ik nog blij dat ik geen hoofdpijn krijg, zoals ik van menig andere bioscoopganger hoor.

Met andere woorden, de woorden “wordt vertoond in 3D!” of “ook in 3D!” worden niet op veel applaus onthaald ten huize Lievil. Ik betaal zelfs met plezier het goedkopere filmticket voor de 2D versie (dubbel winst voor mij gezien de portemonnee van een werkzoekende niet echt overloopt van de euro’s).

Of dat betekent dat ik volledig tegen 3D ben? Neen, niet echt, ik denk gewoon dat de technologie nog niet helemaal op punt staat (en dan heb ik het niet enkel over die irritante brilletjes) maar dat Hollywood zich door het succes van Avatar heeft laten meeslepen in het verhaaltje van de nieuwe technologie die de filmindustrie een nieuwe boost zal geven. En dan heb ik het voornamelijk over films die in 2D zijn gefilmd om daarna snel voor de première naar 3D geconverteerd te worden. Meneer Avatar deelt mijn mening over deze conversiefilms.

Ik ben van mening dat menig filmfabriek hoopt het publiek af te leiden met driedimensionale technieken terwijl de kern van de film niet is wat het moet zijn. Ik blijf wel vaker op mijn narratieve honger zitten bij een film die uitpakt met hun 3D-conversie. En als ik nu eerlijk ben, Avatar was een grafisch spektakel maar het pocahontasverhaaltje deed mij eveneens op bovengenoemde honger zitten. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt, getuige onderstaande comic.

Geef een reactie

